Το κατά Ιησούν Ευαγγέλιον

descriptionΟ αφηγητής/ευαγγελιστής αυτού του Βιβλίου/Ευαγγελίου ξεκινά με ένα κεφάλαιο που είναι ουσιαστικά η περιγραφή μιας ξυλογραφίας του Άλμπρεχτ Ντύρερ Σταύρωση. Το αμέσως επόμενο ξεκινά με μια σκηνή στο σπίτι του Ιωσήφ του ξυλουργού και της Μαρίας, όπου ο Ιησούς είναι ακόμη αγέννητος, και απ’ εδώ θα ξεκινήσει ένα ταξίδι μέχρι το τελευταίο κεφάλαιο που κλείνει ξανά με τη σκηνή της Σταύρωσης, κλείνοντας έτσι τον κύκλο της ιστορίας οριστικά.

Χριστός Παντοκράτωρ, τοιχογραφία 12ου αιώνα,Παναγία του Άρακα, Λαγουδερά, Τρόοδος, Κύπρος

Πέρσι το Πάσχα αποφάσισα να διαβάσω την Καινή Διαθήκη ταυτοχρόνως με τον Τελευταίο Πειρασμό του Χριστού του Ν. Καζαντζάκη. Έτσι φέτος αποφάσισα να κρατήσω αυτό το ‘έθιμο’ και να συνεχίσω με άλλο ένα βιβλίο που έχει ως κύριο χαραχτήρα τον Χριστό, παρόλο που πουθενά στο βιβλίο (αν θυμάμαι καλά) δεν αναφέρεται ως Χριστός. Αναμφίβολα υπήρξαν συγκρίσεις.Ο Ιησούς της Καινής Διαθήκης ήταν θεάνθρωπος. Ο Ιησούς του Καζαντζάκη ήταν άνθρωπος.Ο Ιησούς του Σαραμάγκου ήταν ανθρώπινοςΟ Σαραμάγκου, Πορτογάλος που βραβεύτηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας (σε αντίθεση με τον Καζαντζάκη) ήταν άθεος και αυτό το βιβλίο είναι ύμνος προς τον άνθρωπο και οτιδήποτε μη-ανθρώπινο κατακρίνεται (Θεός, Άγγελοι, Δαίμονες).

description

Xριστός Παντοκράτωρ, ψηφιδωτό 13ου αιώνα, Αγία Σοφία,Κωνσταντινούπολη, Τουρκία

Από το πρώτο κεφάλαιο ο Σαραμάγκου ξεκινά να αθωώνει ανθρώπους που στην Καινή Διαθήκη περιγράφονται σχεδόν πάντα ως κακοί[…] ένας άντρας απομακρύνεται, […] Κρατά στο αριστερό του χέρι ένα κανάτι και στο δεξί ένα καλάμι. Στην άκρη του καλαμιού πρέπει να υπάρχει ένα σφουγγάρι, […] και το κανάτι, […] περιέχει νερό με ξίδι.Αυτός ο άνθρωπος, […] θα πέσει θύμα συκοφαντίας, ότι, από μοχθηρία ή χλευασμό έδωσε ξίδι στον Ιησού όταν εκείνος ζήτησε νερό, ενώ το σίγουρο είναι ότι του έδωσε από το μείγμα, ξίδι και νερό, που είναι ένα από τα καλύτερα δροσιστικά για να σβήνει τη δίψα, όπως τότε ήταν γνωστό και συνηθιζόταν. σελ. 15Ευτυχώς, ένας Φαρισαίος που περνούσε και πρόσεξε τον ξεψυχισμένο μικρό τον λυπήθηκε, το μέλλον, άδικο, θα επιφορτιστεί με τη δημιουργία μιας χείριστης φήμης για το λαό αυτόν, στο βάθος όμως ήταν καλοί άνθρωποι, όπως αποδείχτηκε σ’ αυτή την περίπτωση. σελ. 179

description

Xριστός Παντοκράτωρ, ψηφιδωτό 11ου αιώνα,Μονή Δαφνίου, Χαϊδάρι, Ελλάδα

Ξεκινάς την ανάγνωση του βιβλίου και λες, αυτό δεν ήταν μέσα στην Καινή Διαθήκη, αυτό ήταν, αυτό δεν ήταν, σαν να μαδάς μαργαρίτα. Στο τέλος αποφασίζεις ότι πρέπει να αναμένεις λιγότερες ομοιότητες σε σχέση με αυτές που είχε η Καινή Διαθήκη με το βιβλίο του Καζαντζάκη. Πολλά στιγμιότυπα που ξέρουμε από την Κ.Δ. απουσιάζουν ή είναι αλλαγμένα εδώ. Ο Ιησούς στην έρημο δεν συναντά τον διάβολο αλλά τον Θεό, ο Θεός δεν αναφωνεί Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός, αυτός είναι ο εκλεκτός μου.κατά τη διάρκεια της Βάπτισης του Ιησού αλλά κατά τη διάρκεια της Σταύρωσής του, κάτι που περιέχει νότα χλευασμού. Δεν υπάρχουν αναστάσεις, δεν υπάρχει μεταμόρφωση, ούτε ανάληψη, ούτε μυστικός δείπνος, ούτε όρος των ελαιών. Είναι ένα βιβλίο θα έλεγα ιστορικό με νύξεις μαγικού ρεαλισμού, όσο το δυνατό λιγότερες.

description

Xριστός Παντοκράτωρ, ψηφιδωτό 12ου αιώνα,Καπέλα Παλάτινα, Παλέρμο, Σικελία, Ιταλία

Στην αρχή νιώθεις ότι ο αφηγητής/ευαγγελιστής αυτού του βιβλίου/ευαγγελίου είναι σύγχρονος του Ιησού αλλά σε ανύποπτο χρόνο σχολιάζει με μοντέρνες φράσεις και λέξεις όπως εμπορικό κέντρο, Βολταίρος, Φρόυντ, αυτοκίνητα, Κρο-μανιόν κλπ και συνειδητοποιείς ότι είναι σύγχρονος δικός σου. Δεν τον ενδιαφέρει να δείξει μια θετική άποψη της θρησκείας αλλά με επιχειρήματα και διαλόγους φιλοσοφικούς προσπαθεί να δώσει απάντηση στα αναπάντητα ερωτήματα της θρησκείας.

Xριστός Παντοκράτωρ, Αγιογραφία 6ου αιώνα,
Μονή Αγίας Αικατερίνης, Όρος Σινά, Αίγυπτος

Αυτό ήταν το πρώτο μου βιβλίο από τον Σαραμάγκου και σίγουρα δε θα είναι το τελευταίο. Σειρά παίρνει πιθανότατα ο Κάιν, άλλο ένα βιβλίο που καταπιάνεται με θρησκευτικό θέμα. Αυτά είχα προς το παρόν να πω, καληνύχτα, Καλό Πάσχα, και καλές αναγνώσεις!

Βαθμολογία: 8/10

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s